Live streaming stał się już jednym ze standardów komunikacji w Internecie. Od dłuższego czasu jednak format ten jakby zatrzymał się w miejscu. Poza transmisjami ogólnodostępnymi, prywatnymi streamingami dla wąskich grup widzów oraz płatnym streamingiem z wydarzeń, trudno doszukać się nowych form. Sytuacja ma zmienić się wraz z popularyzacją nowych trendów w streamingu. Jakie nowości przyniosą nam nadchodzące lata? Czego możemy się spodziewać? Które trendy przyjmą się w naszym kraju?
Live streaming shopping
To dziś jeden z najsilniejszych trendów w live streamingu. Najmocniej widać go w Chinach, gdzie dochód z handlu realizowanego przy okazji live stremingów liczony jest już nie w dziesiątkach a setkach miliardów dolarów rocznie. Mniejszym rynkiem, ale wciąż w tendencji wzrostowej, są Stany Zjednoczone Ameryki. Dochody z live streaming shoppingu prognozuje się na około 51 miliardów dolarów. W Polsce jak do tej pory trend nie zyskał jeszcze popularności. Zdarzały się transmisje na żywo realizujące tę formę, ale były to raczej pojedyncze przypadki. Na dziś dzień wydaje się jednak, że wciąż brakuje prostego i intuicyjnego oprogramowania, czy też rozwiązań w ramach obecnego oprogramowania do streamingu, które wspomogłyby realizację live streaming shoppingu. Ułatwienie integracji wideo i paneli zakupowych, proste ścieżki zakupowe, a przede wszystkim łatwa konfiguracja tych funkcji może być kluczem do rozwoju tej formy w naszym kraju.
Programy afiliacyjne
Wraz z live streaming shoppingiem, jak również ogólnym wzrostem sprzedaży przy okazji transmisji wideo lub VOD wzrost zaliczyć powinien również rynek programów afiliacyjnych. Duże sklepy internetowe mają dziś swoje programy afiliacyjne umożliwiające użytkownikom nawet budowę własnych mini sklepów wewnątrz struktury danego sklepu. Możliwości te jednak bardzo rzadko wykorzystywane są przez pomniejsze sklepy. Dzieje się tak z uwagi na fakt, że sprzedaż taka zwykle generowana jest w formie reklamy sponsorowanej, a zyski ze sprzedaży rozliczane poprzez tzw. reflinki. Taka organizacja wymaga jednak pracy po obu stronach sznurka. Im łatwiej będzie streamerom generować zyski ze sprzedaży rekomendowanych przez siebie produktów, od tych priorytetowych po te najmniej dla nich ważne tym większą sprzedaż będą mogli zyskać sprzedawcy. Wyobraźmy sobie sytuację, w której przy streamingu będziemy mogli zakupić buty, koszulkę czy czapkę, w której akurat jest nasz streamer. Takie są przecież założenia afiliacji w czasie rzeczywistym. Jak długo będziemy na to czekać?
Transmisje VIP
Już dziś nie brakuje osób, które są w stanie płacić za dostęp do ekskluzywnych materiałów realizowanych przez YouTuberów. Twórcy tworzą grupy zamknięte, dla których produkują specjalne materiały. Realizowane są kursy online poza YouTubem, spotkania 1 na 1. Nic więc nie stoi na przeszkodzie by również transmisje online w formie VIP odbywały się za odpłatnością. Kluczem do sukcesu jest jedynie to co będzie ich treścią i czy zainteresuje ona widzów na tyle by zdecydowali się za nią płacić.
Odejście od długich formatów
TikTok pokazał, że krótkie formaty wideo to to co chcemy oglądać. Serwis w rok zyskał 45% wzrost liczy użytkowników. Dominujące na platformie są bardzo krótkie filmy. Większość, bo blisko 60% z nich trwało mniej niż dwie minuty. Nic więc dziwnego, że swoje rozwiązania, ułatwiające tworzenie i publikowanie krótkich wideo wdrożyli inni giganci społecznościowe jak Instagram, Facebook czy YouTube. Krótki film konsumuje się szybciej. Film taki musi zawierać esencję inaczej nie będzie popularny. Zamiast oglądać jeden 10 minutowy odcinek widz może obejrzeć większą liczbę krótkich filmów. Na koniec musimy pamiętać także o tym, że format ten pozwala twórcy pozyskać więcej wyświetleń.
Jakość 4K
Jakość 4k jest obecna na rynku już od dawna. Twórcy materiałów wideo raczej rzadko po nią sięgali. Przyczyną takie stanu rzeczy był fakt, że obecne przepustowości łącza niespecjalnie nadawały się do tego by z 4k zrobić standardową rozdzielczość. Były po prostu za wolne. Wraz z rozwojem sieci 5G sytuacja ta ma się jednak zmienić. Kiedy 4k stanie się dominującym formatem? Trudno powiedzieć. Jeśli ma to się wydarzyć, to zapewne w perspektywie kilku najbliższych lat.
Streaming sportu
Duże wydarzenia sportowe powoli przenoszą się z telewizji do sieci. Nie ma co się dziwić. Transmisje online dają organizatorom dużo większą elastyczność. Mogą oni nie tylko sami transmitować wideo na żywo, ale również sami sprzedawać dostęp do streamingu, tworzyć różne pakiety dostępu, sami realizować materiał wideo. Finalnie streamingi sportu już dziś są o wiele ciekawsze niż transmisje w telewizji z uwagi na dużą liczbę dodatkowych możliwości tj. możliwość przewijania wideo, odtwarzania obrazu z wielu kamer. Wydaje się wiec, że przejście transmisji sportowych w większości do Internetu to tylko kwestia czasu.